רוקד על שתי החתונות: בקואליציה וגם נציג האופוזיציה

    איתי גדסי No Comments on רוקד על שתי החתונות: בקואליציה וגם נציג האופוזיציה

    היועץ המשפטי לכנסת איל ינון: רוברט אילטוב יוכל להמשיך לכהן כחבר הוועדה למינוי שופטים למרות כניסת 'ישראל ביתנו' לקואליציה • ומה טען חבר הכנסת עיסאווי פריג'?

    ליברמן ואילטוב צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
    15:47
    05.05.24
    קובי פינקלר ושלמה ריזל No Comments on למעלה מעשרה נפגעים במטח לעבר כרם שלום

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    היועץ המשפטי לכנסת איל ינון קבע כי רוברט אילטוב יוכל להמשיך לכהן כחבר הוועדה למינוי שופטים למרות כניסת 'ישראל ביתנו' לקואליציה.

    חבר הכנסת עיסאווי פריג' ממרצ פנה לשרת המשפטים איילת שקד וליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין בנוגע לחברותו של רוברט אילטוב מ'ישראל ביתנו' בוועדה למינוי שופטים, בדרישה להחליפו בנציג אחר של האופוזיציה.

    במכתבו מנמק פריג' כך: "אירועי היממה האחרונה וכניסתה הצפויה לקואליציה של מפלגת ישראל ביתנו, מחייבים היערכות להחלפתו של חבר הוועדה לבחירת שופטים מטעם הכנסת, ח"כ רוברט אילטוב, בנציג של האופוזיציה".

    "ח"כ אילטוב  נבחר לתפקידו כנציג האופוזיציה, זאת כחלק מנוהג  שהוחל לפני כ-24 שנה ולא הופר מאז ועד היום. המשכיותו  של הנוהג לאורך כנסות רבות יש בה אף כדי לתת לו תוקף משפטי מחייב. על כן, אבקשכם לפעול במסגרת תפקידיכם כיו"ר הוועדה וכיו"ר הכנסת בכדי להביא להחלפתו של אילטוב בנציג האופוזיציה אשר ייבחר על ידי כלל חברי הכנסת".

    פריג' מוסיף ומסביר: "לוועדה לבחירת שופטים חשיבות רבה בקביעת פניה של המדינה. לא במקרה הוסכם כי אחד מנציגי הכנסת בוועדה צריך להיות נציג האופוזיציה וחשוב להמשיך וליישם כלל זה שמטרתו לתת ביטוי בהליך גם לכוחות פוליטיים שאינם חלק מהשלטון. זאת ועוד, הבחירה הצפויה של ארבעה שופטים חדשים לבית המשפט העליון אסור לה שתיעשה ללא שקולה של האופוזיציה הפרלמנטארית ישמע".

    בתגובה למכתבו כותב היועץ המשפטי לכנסת איל ינון כי אין מניעה מרוברט אליטוב לכהן בוועדה למרות הצטרפות ישראל ביתנו לקואליציה: "כידוע בחירת נציגי הכנסת לוועדה לבחירת שופטים, כמו ליתר הוועדות לבחירת נושאי משרה שיפוטית, נעשית בהצבעה חשאית, בהתאם לחוק יסוד: השפיטה, חוק בתי המשפט – ותקנון הכנסת. שני החוקים הנ"ל אינם קובעים כל מגבלה על בחירתו של חבר כנסת מסוים, למעט החובה כי לפחות אחד מנציגי הכנסת תהיה אישה. תקנון הכנסת קובע מגבלה נוספת ולפיה שרים וסגני שרים אינם רשאים להציג את מועמדותם לחברות בוועדה, והוא מוסיף וקובע כי אם חבר שנבחר לוועדה מתמנה לשר או לסגן שר, כהונתו בוועדה נפסקת עם מינויו. כל החיקוקים האמורים אינם כוללים כל הוראה בדבר נציגים של הקואליציה והאופוזיציה בוועדה".

    ינון מאשר כי "אכן מזה שנים רבות קיימת הסכמה לא פורמלית בין סיעות הכנסת, שלפיה אחד מנציגי הכנסת בוועדה יהיה מסיעות הקואליציה, ואחד מסיעות האופוזיציה. ואולם, מעבר לעובדה שמדובר בהסכמה שאינה מחייבת, לא תמיד היא כובדה. כך למשל בכנסת הקודמת שני נציגי הכנסת בוועדה לבחירת שופטים נבחרו מקרב סיעות האופוזיציה – חברי הכנסת יצחק הרצוג מהעבודה ויצחק כהן מש"ס".

    סיכומם של דברים חותם היועץ המשפטי: "אין בסיס משפטי לדרישה להדיח את חה"כ אילטוב מכהונתו בוועדה לבחירת שופטים אם תצטרף סיעתו לקואליציה ולבחור חבר כנסת אחר מסיעות האופוזיציה במקומו".



    0 תגובות